Hjemmeside

Hvordan markedsføre et produkt?

By on Aug 16, 2017 in Uncategorized |

Markedsføre og selge produkt

Å markedsføre et produkt er en liten kunst, men langt i fra umulig!

Å lære hvordan man skal markedsføre et produkt kan hjelpe deg med å øke salget i nettbutikken din raskt. Når du begynner å mestre hvordan du på best mulig måte selger produkter på nett gir du samtidig forretningene dine en mulighet til å lykkes.

Du må eksperimentere med forskjellige taktikker for å forstå målgruppen din og hvordan du skal markedsføre ditt produkt overfor dem. I denne artikkelen finner du en rekke effektive markedsføringstips som virkelig kan gi din online butikk en skikkelig boost i salget!

Konkurranser og gratis gaver

Å arrangere konkurranser og å gi bort gratis gaver er en suveren måte å få e-postlisten med kunder til å vokse. Etter at konkurransen er avsluttet har du muligheten til å fortsette å markedsføre dine produkter til kundene som registrerte seg på e-postlisten i håp om å vinne en gevinst/gave. Å ikke vinne en slik gave kan virke avskrekkende på kunder, og du kan derfor oppleve at flere vil melde seg av nyhetsbrevet ditt. Det er dog enkelt å gjøre noe for å unngå dette: fortell kundene at det er kun én stor premie som kan vinnes. Når du deretter sender ut e-post til de som ikke vant, kan du gi dem en andrepremie. En slik premie kan være et lite gavekort som kan brukes til et kjøp til en minstepris som er høyere enn gavekortet, og slik unngår du at folk benytter seg av en mulighet til å få noe gratis. På denne måten kan alle bli vinnere, og du gjør kundene fornøyde samtidig som du genererer noen ekstra salg.

Vil du starte din egen nettbutikk? Startkapital kan du skaffe deg hos STKF.

Lag et lojalitetsprogram

Lojatlitetsprogram kunder

Et lojalitetsprogram sikrer deg både fornøyde kunder og vekst!


En av de beste måtene å selge produkter på er å sende en e-post med invitasjon til et lojalitetsprogram dagen etter at kunden har gjort sitt første kjøp i butikken din. Ved å automatisk innlemme kunder i et slikt program har du muligheten til å øke antallet kunder som kjøper enda en vare og dette igjen vil øke det totale salget ditt i nettbutikken. Det er større sjanser for at en kunde som har handlet hos deg tidligere vil gjøre det igjen, enn at en helt ny kunde vil gjøre det. Det er derfor viktig å ta vare på de kundene man allerede har fått.

Når du ønsker en kunde velkommen i et lojalitetsprogram kan det være smart å tilby dem en spesiell rabattkode som de kan bruke hver eneste gang. Du kan holde dine gamle kunder aktive ved å promotere spesielle VIP-tilbud for å fortsette å holde salget i gang. Det er viktig å gjøre dette med jevne mellomrom slik at du ikke mister dine mest verdifulle og profitable kunder!

Lag et affiliateprogram

Å lage et affiliate-program kan vise seg å være lønnsomt for forretningene dine. Du betaler bare for kunder som er referert til din butikk og som faktisk kjøper noe. Du må tilby en kommisjon eller betaling til affiliaten bragte kunden til dine sider. Det betyr kort og godt at mennesker som eier nettsider kan reklamere for ditt produkt (affiliate) og hvis de sender en kunde til din nettbutikk som gjennomfører et kjøp, så vil de tjene litt penger på det.

Man kan legge til restriksjoner slik som for eksempel at kunden må gjøre et kjøp for et minimumsbeløp for at du skal betale kommisjon. Vær nøye med å ha tydelige regler i ditt affiliateprogram for å unngå forvirring og uenigheter. Du kan til og med oppmuntre kunder av deg til å bli affiliates slik at du kan tjene enda mer penger. Hvis du har en nettbutikk i dag er det flere nettsteder du kan kontakte for å få hjelp til å sette opp et affiliateprogram, deriblant Adservice.

Spesialtilbud

Å inkludere en seksjon på dine hjemmesider med spesialtilbud og gratistilbud kan hjelpe til med å øke salget ditt og utvide nyhetsbrevet ditt. De spesielle tilbudene kan for eksempel være en side hvor du lister opp alle rabattkodene som er aktive for øyeblikket. Selv om slike rabattkoder vil minske overskuddet ditt kan det faktisk overbevise en kunde som sitter på gjerdet om at dagens deal er verdt å benytte seg av! Å dele ut gratisting er også en god måte å bygge opp e-postlisten din, og dette kan for eksempel være gratis sokker, øreringer, mobildeksler etc. hvis kunden gjør et kjøp til en minsteverdi.

Start med en nisje

Det er naturligvis både morsomt og fristende å drømme om å eie en altmuligbutikk på nett som Amazon og Walmart, men ikke stress dit før du har fått i land ditt første salg! Lag deg et naturlig merkenavn på nettsiden som egentlig ikke nevner en spesiell nisje, men når du skal begynne å bygge nettbutikken kan det være smart å velge én spesiell nisje som du starter med. Å kalle butikken for hattesalg.no vil naturligvis begrense seg senere i fremtiden, men du kan naturligvis selge hatter på en nettside som heter norskstil.no eller noe slikt! Med et slikt bredt domenenavn kan du utvide sortimentet sakte men sikkert til du har dekket flere typer klær. Det samme kan du gjøre med smykker, sminke etc.

Når du lærer deg hva kundene dine kjøper kan du teste andre produkter på dem og dermed se om du lykkes med å utvide merkevaren din.

Bygg gode kundeforhold

Bygge kundeforhold

Et godt kundeforhold er gull verdt!


Behandle dine misfornøyde kunder godt og behandle dine fornøyde kunder som dine beste venner! Når kunder er misfornøyd er du nødt til å gjøre en innsats for å rette opp i inntrykket og gjøre dagen deres bedre. Bare forestill deg degselv når du mottar et produkt bare for å oppdage at kvalteten er dårligere eller at produktet er mindre enn forventet – eller at kundeservice ikke løste problemer på en god måte. Da vil du sannsynligvis bli både frustrert og skuffet. Akkurat slik vil også din misfornøyde kunde føle seg, og da er det bare å tilby pengene tilbake, en liten gratis gave eller noe annet som kan gjøre kunden glad igjen. Èn uheldig opplevelse behøver ikke å ødelegge kunderforholdet – spesielt ikke hvis du forsøker å fikse det.

La oss snakke om de fornøyde kundene! Svarer du dine fornøyde kunder når de kontakter deg? Faktisk er det slik at mange ikke gjør det – men det er noe du absolutt burde gjøre! Hvis den samme kunden hele tiden engasjerer seg i butikken din, da har du én ting å gjøre: bygg et godt kundeforhold! Takk dine kunder som skriver positive kommentarer og svar på e-poster hvor kunder erklærer at de elsker produktet ditt. Ved å bygge slike forhold med fornøyde kunder er du i ferd med å gjøre dem til lojale kunder. Når kunder blir lojale begynner de å bruke mer penger i butikken din – og det er akkurat slike kunder du vil ha!

Vær aktiv. Overalt.

Nettutikk sosiale medier aktiv

Vær aktiv i sosiale medier. Overalt, hele tiden!


Det er mange som sier at de har markedsført seg ‘der ute’, men det har de egentlig ikke. Du kan ikke forvente at ditt organiske salg skal skyte til himmels selv om du har postet innlegg 5 ganger på Instagram. Det er ikke slik det fungerer. Du må være på flere plattformer, og du er nødt til å være aktiv på alle disse plattformene. Du må bruke hashtags, du må svare på meldinger, du må engasjere deg med et relevant publikum og du må bygge opp sterke forhold, og alt dette må du gjøre som en daglig rutine. Du kommer ikke til å klinke ballen i vinkelen på ditt første innlegg, men hvis du holder fast ved det og er aktiv online, så vil du etter hvert kunne se resultatene av ditt harde arbeid.

Du kan automatisere noen av dine innlegg og kanskje reposte noen andres (med henvisning naturligvis), slik at ikke disse arbeidsoppgavene blir altoppslukende. Uansett; når folk besøker deg på sosiale medier er det viktig at de ser at du er aktiv. Bortsett fra sosiale medier så kan du spre varemerket ditt gjennom gjesteinnlegg, ha en butikkblokk, gjøre nisjespesifikke intervjuer og så videre. Rett og slett: sørg for at folk ser at merket ditt eksisterer!